POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE
na rok szkolny 2023/2024
Kryteria postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na rok szkolny 2023/2024 do publicznego przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz niezbędne dokumenty i liczba punktów możliwych do uzyskania.
Na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.), podaję do publicznej wiadomości:
1. Zgodnie z art. 131. ust. 1-4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.), do publicznego przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających powyższy warunek niż liczba wolnych miejsc w publicznym przedszkolu/innej formie wychowania przedszkolnego/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria:
1) wielodzietność rodziny kandydata - 6 punktów;
2) niepełnosprawność kandydata - 6 punktów;
3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata - 6 punktów;
4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata - 6 punktów;
5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata - 6 punktów;
6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie - 6 punktów;
7) objęcie kandydata pieczą zastępczą - 6 punktów.
2. Na podstawie art. 131 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) oraz uchwały Nr XV/175/2019 Rady Gminy Szemud z dnia 18 grudnia 2019 r., w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu przedszkole/inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę następujące kryteria określone przez Radę Gminy Szemud:
1) kandydat, którego rodzeństwo uczęszcza do danego publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego lub realizuje obowiązek szkolny w oddziale danej placówki w roku szkolnym, na który prowadzona jest rekrutacja - 6 punktów;
2) kandydat, którego rodzice/opiekunowie prawni lub rodzic/opiekun prawny samotnie wychowujący dziecko pracuje lub uczy się w trybie dziennym lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi gospodarstwo rolne – 12 punktów;
3) deklaracja pobytu kandydata w publicznym przedszkolu lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego powyżej 5 godzin dziennie – 6 punktów;
4) kandydata dotknęło szczególne zdarzenie losowe m.in. pożar, powódź, ciężka choroba, mające wpływ na sytuację rodzinną dziecka uzasadniające przyjęcie dziecka do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego. Zdarzenie, które wystąpiło w ciągu 1 miesiąca przed ubieganiem się o przyjęcie do przedszkola - 2 punkty;
5) kandydat objęty rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, ubiegający się o przyjęcie do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego położonych w odległości do 3 km od miejsca zamieszkania – 4 punkty;
6) kandydat ubiegający się o przyjęcie do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego w wieku:
a) 6-latki - 24 punktów,
b) 5-latki - 12 punktów,
c) 4-latki - 4 punkty,
d) 3-latki - 2 punkty.
Na podstawie ww. uchwały Rady Gminy Szemud, dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów określonych w pkt 2 są:
1) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 2 ppkt 1 - oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego kandydata o uczęszczaniu rodzeństwa kandydata do danego publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego lub realizowaniu obowiązku szkolnego w oddziale danej placówki w roku szkolnym, na który prowadzona jest rekrutacja (załącznik nr 1 do uchwały, o której mowa w pkt 2);
2) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 2 ppkt 2 - oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych lub rodzica/prawnego opiekuna samotnie wychowującego dziecko o zatrudnieniu lub pobieraniu nauki w trybie dziennym lub prowadzeniu działalności gospodarczej lub gospodarstwa rolnego oraz oświadczenie rodzica/prawnego opiekuna samotnie wychowującego dziecko o samotnym wychowywaniu dziecka (załącznik nr 2 do uchwały, o której mowa w pkt 2);
3) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 2 ppkt 3 - oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego kandydata o korzystaniu przez kandydata z opieki przedszkolnej w publicznym przedszkolu lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w wymiarze powyżej 5 godzin dziennie (załącznik nr 3 do uchwały, o której mowa w pkt 2);
4) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 2 ppkt 4 - oświadczenie o zaistniałym zdarzeniu losowym (m.in. pożar, powódź, ciężka choroba) mającym wpływ na sytuację rodzinną dziecka, które wystąpiło w ciągu ostatniego miesiąca przed złożeniem wniosku o przyjęcie dziecka o publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego (załącznik nr 4 do uchwały, o której mowa w pkt 2);
5) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 2 ppkt 5 - oświadczenie, że dziecko objęte rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym zamieszkuje w odległości do 3 km od publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, do którego składany jest wniosek (załącznik nr 5 do uchwały, o której mowa w pkt 2).
3. Na podstawie art. 131 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) oraz uchwały Nr XV/176/2019 Rady Gminy Szemud z dnia 18 grudnia 2019 r., w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu oddział przedszkolny w szkole podstawowej nadal dysponuje wolnymi miejscami, w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę następujące kryteria określone przez Radę Gminy Szemud:
1) do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Szemud, w których zgodnie z statutem szkoły wychowaniem przedszkolnym objęte są wyłącznie dzieci 6 - letnie:
a) kandydat, którego rodzeństwo realizuje wychowanie przedszkolne lub obowiązek szkolny w danej szkole podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny - 2 punktów;
b) kandydat, którego rodzice/opiekunowie prawni lub rodzic/opiekun prawny samotnie wychowujący dziecko pracuje lub uczy się w trybie dziennym lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi gospodarstwo rolne – 4 punktów;
c) kandydat, który zamieszkuje w obwodzie szkoły podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny - 8 punkty.
2) do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Szemud, w których zgodnie z statutem szkoły wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci 6 - letnie i 5 - letnie:
a) kandydat, którego rodzeństwo realizuje wychowanie przedszkolne lub obowiązek szkolny w danej szkole podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny - 2 punktów;
b) kandydat, którego rodzice/opiekunowie prawni lub rodzic/opiekun prawny samotnie wychowujący dziecko pracuje lub uczy się w trybie dziennym lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi gospodarstwo rolne – 4 punktów;
c) kandydat, który zamieszkuje w obwodzie szkoły podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny - 8 punkty;
d) kandydat ubiegający się o przyjęcie do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej w wieku:
- 6-latki - 24 punktów,
- 5-latki - 6 punktów.
3) do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Szemud, w których zgodnie z statutem szkoły wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci 6 - letnie, 5 - letnie i 4 - letnie:
a) kandydat, którego rodzeństwo realizuje wychowanie przedszkolne lub obowiązek szkolny w danej szkole podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny - 2 punktów;
b) kandydat, którego rodzice/opiekunowie prawni lub rodzic/opiekun prawny samotnie wychowujący dziecko pracuje lub uczy się w trybie dziennym lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi gospodarstwo rolne - 4 punktów;
c) kandydat, który zamieszkuje w obwodzie szkoły podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny - 8 punkty;
d) kandydat ubiegający się o przyjęcie do oddziału publicznego w szkole podstawowej w wieku:
- 6-latki - 24 punktów,
- 5-latki - 12 punktów,
- 4-latki - 2 punkty.
Na podstawie ww. uchwały Rady Gminy Szemud, dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów określonych w pkt 3 są:
1) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 3 ppkt 1a, pkt 3 ppkt 2a, pkt 3 ppkt 3a - oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego o uczęszczaniu rodzeństwa kandydata do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub realizowaniu obowiązku szkolnego w danej szkole podstawowej, w której funkcjonuje oddział przedszkolny (załącznik nr 1 do uchwały, o której mowa w pkt 3);
2) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 3 ppkt 1b, pkt 3 ppkt 2b, pkt 3 ppkt 3b - oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych lub rodzica/prawnego opiekuna samotnie wychowującego dziecko o zatrudnieniu lub pobieraniu nauki w trybie dziennym lub prowadzeniu działalności gospodarczej lub gospodarstwa rolnego oraz oświadczenie rodzica/prawnego opiekuna samotnie wychowującego dziecko o samotnym wychowywaniu dziecka (załącznik nr 2 do uchwały, o której mowa w pkt 3);
3) w odniesieniu do kryterium określonego w pkt 3 ppkt 1c, pkt 3 ppkt 2c, pkt 3 ppkt 3c - oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego kandydata o miejscu zamieszkania dziecka (załącznik nr 3 do uchwały, o której mowa w pkt 3).
W oparciu o art. 130 ust. 5 oraz art. 133 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.), do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, dzieci i młodzież zamieszkałe w tym obwodzie przyjmuje się z urzędu na podstawie zgłoszenia rodziców.
4. Na podstawie art. 133 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) oraz uchwały Nr XXIX/378/2017 Rady Gminy Szemud z dnia 27 marca 2017 r., kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej, jeżeli dana publiczna szkoła podstawowa nadal dysponuje wolnymi miejscami mogą być przyjęci do klasy I po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, w którym są brane pod uwagę następujące kryteria określone przez Radę Gminy Szemud:
1) realizacja przez kandydata obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu/oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej znajdującym się w obwodzie wybranej szkoły - 25 punktów;
2) kandydat objęty jest kształceniem specjalnym - 20 punktów;
3) rodzeństwo kandydata w roku szkolnym, na który prowadzona jest rekrutacja, będzie uczęszczało do tej szkoły - 15 punktów;
4) wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci) - 10 punktów;
5) odległość kandydata z miejsca zamieszkania do szkoły jest krótsza niż do szkoły obwodowej - 5 punktów;
6) korzystanie z świetlicy szkolnej przez ucznia, którego rodzice pracują zawodowo - 3 pkt.
Na podstawie ww. uchwały Rady Gminy Szemud, dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów określonych w pkt 4 są:
1) w odniesieniu do pkt 4 ppkt 1 – dokonuje dyrektor szkoły na podstawie dokumentacji szkoły;
2) w odniesieniu do pkt 4 ppkt 2 jest przedstawienie przez rodzica orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność, orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 2046 z późn. zm.);
3) w odniesieniu do pkt 4 ppkt 3 - dokonuje dyrektor szkoły na podstawie dokumentacji szkoły;
4) w odniesieniu do pkt 4 ppkt 4 - oświadczenie rodzica o wielodzietności rodziny, w której wychowuje się kandydat (załącznik nr 1 do uchwały, o której mowa w pkt 4);
5) w odniesieniu do pkt 4 ppkt 5 - oświadczenie rodzica o odległości kandydata z miejsca zamieszkania do szkoły (załącznik nr 2 do uchwały, o której mowa w pkt 4);
6) w odniesieniu do pkt 4 ppkt. 6 - oświadczenie rodzica o realizacji pracy zawodowej w godzinach pracy świetlicy szkolnej z uwzględnieniem czasu niezbędnego na dojazd (załącznik nr 3 do uchwały, o której mowa w pkt 4).
Szemud, dnia 30.01.2023 r.