SPRAWY OBYWATELSKIE
Dowody osobiste
ULOTKA INFORMACYJNA
Do zadań Referatu w zakresie dowodów osobistych należy całość spraw dotyczących dowodów osobistych, a w szczególności:
- Przyjmowanie wniosków, wydawanie i wymiana dowodów osobistych
- Przyjmowanie zgłoszeń o utracie i zniszczeniu dowodu osobistego
- Unieważnianie dowodów osobistych
- Wprowadzanie i przetwarzanie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Wydawanie zaświadczeń zawierających dane przetwarzane w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi
- Archiwizacja dokumentacji związanej z dowodami osobistymi
Procedury [do pobrania]
Dowody osobiste – formularze [do pobrania]:
- Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- Wniosek o cofnięcie zawieszenia certyfikatu w dowodzie osobistym
- Wniosek o zawieszenie certyfikatu w dowodzie osobistym
- Zawiadomienie o znalezieniu dowodu osobistego
- Pełnomocnictwo szczególne do odbioru dowodu osobistego
- Wniosek o przekazanie/usunięcie/aktualizację danych kontaktowych
- Udostępnienie danych osobowych z rejestru danych kontaktowych
- Udostępnienie danych osobowych z rejestru dowodów osobistych
- Formularz zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych
Ewidencja Ludności i Meldunki
Do zadań Referatu w zakresie ewidencji ludności i meldunków należy całość spraw związanych z ewidencją ludności i meldunkami, a w szczególności:
- Prowadzenie ewidencji ludności, poprzez: rejestrowanie danych o miejscu pobytu obywateli polskich (rejestr mieszkańców) oraz rejestrowanie danych o miejscu pobytu cudzoziemców (rejestr zamieszkania cudzoziemców)
- Prowadzenie rejestru wyborców, sporządzanie spisu wyborców dla potrzeb wyborów i referendów, wydawanie decyzji w tych sprawach oraz sporządzanie pełnomocnictw wyborczych i obsługa głosowania korespondencyjnego
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonywania obowiązku meldunkowego oraz wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach prowadzonych na wniosek właściciela/współwłaściciela lub najemcy lokalu oraz z urzędu
- Współpraca z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych w zakresie danych ewidencji ludności objętych systemem informatycznym
- Udzielanie informacji adresowych na zasadach określonych przepisami prawa
- Przygotowywanie komputerowego wykazu dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu
Procedury [do pobrania]
Meldunki – formularze [do pobrania]:
- Wniosek o zameldowanie na pobyt stały
- Wniosek o zameldowanie na pobyt czasowy
- Wniosek o wymeldowanie z pobytu stałego
- Wniosek o wymeldowanie z pobytu czasowego
- Zgłoszenie wyjazdu poza granicę RP
- Zgłoszenie powrotu z poza granic RP
- Pełnomocnictwo meldunkowe
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o braku zameldowanych osób pod podanym adresem
PESEL – formularze [do pobrania]:
- Wniosek o nadanie nr PESEL
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o numerze PESEL
- UKR Wniosek o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie
- RUS Wniosek o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie
- Klauzula informacyjna do Wniosku o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie
- Інформаційна клаузула щодо обробки персональних даних громадян України у зв’язку з присвоєнням номера PESEL та веденням міністром з питань інформатизації реєстру громадян України
Udostępnienie danych osobowych – formularze [do pobrania]:
- Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców lub rejestru PESEL
Informacja prasowa Ministerstwa Cyfryzacji z 28.05.2024
Zastrzeż PESEL i chroń swoje dane w mObywatelu 2.0
Liczba prób wyłudzeń kredytów na cudze dane rośnie. Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło więc do aplikacji mObywatel 2.0 usługę Zastrzeż PESEL. Dzięki niej użytkownik może zastrzec swój numer PESEL, cofnąć zastrzeżenie i ponownie je ustawić. Widzi też, jakie firmy i instytucje sprawdzały jego numer PESEL i z jakiego powodu. Od 1 czerwca 2024 instytucje finansowe będą miały obowiązek sprawdzenia statusu numeru PESEL np. przed udzieleniem pożyczki.
W związku ze wzrostem przestępczości z wykorzystaniem skradzionych danych osobowych Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło usługę Zastrzeż PESEL. Dzięki niej użytkownik aplikacji mObywatel 2.0 może:
- zastrzec swój numer PESEL,
- cofnąć zastrzeżenie (bezterminowo lub czasowo),
- dowiedzieć się, kto sprawdzał jego numer PESEL i z jakiego powodu,
- sprawdzić historię swoich zastrzeżeń.
Zastrzeżenie i cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL
Zastrzeżenie numeru PESEL zabezpiecza przed niechcianym kredytem lub zakupem na raty. Po zastrzeżeniu numeru PESEL nadal można:
- pójść do lekarza,
- zrealizować receptę,
- kupić bilety lotnicze,
- załatwić sprawę w urzędzie.
Cofanie zastrzeżenia numeru PESEL jest szczególnie przydatne, kiedy chcemy z niego skorzystać, np. wziąć kredyt lub kupić sprzęt na raty. Po cofnięciu zastrzeżenia można ponownie zabezpieczyć swój numer PESEL najwcześniej po upływie 30 minut.
Historia numeru PESEL w aplikacji
Kolejną przydatną funkcją usługi Zastrzeż PESEL jest historia, w której sprawdzimy:
- daty zastrzeżeń numeru PESEL,
- kto, kiedy i z jakiego powodu sprawdzał nasz numer PESEL.
Funkcja nie tylko daje wgląd w historyczne operacje, ale też pomaga w wychwyceniu prób nieuprawnionego wykorzystania numeru PESEL.
Od 1 czerwca 2024 banki i inne instytucje mają obowiązek sprawdzać, czy PESEL jest zastrzeżony np. przed udzieleniem kredytu. Jeśli mimo zastrzeżenia powstanie zobowiązanie, instytucje te nie będą mogły dochodzić roszczeń z tego tytułu. Tym bardziej warto korzystać z usługi Zastrzeż PESEL i chronić swoje dane.
ULOTKA INFORMACYJNA
Konkurs meldunkowy
REGULAMIN 2024 [do pobrania]
REGULAMIN 2023 [do pobrania]
REGULAMIN 2022 [do pobrania]
REGULAMIN 2021 [do pobrania]
Wybory
Klauzula_informacyjna_CRW
Formularze [do pobrania]:
- Głosowanie_korespondencyjne_PROCEDURA
- Wniosek_o_głosowanie_korespondencyjne
- Głosowanie_przez_pełnomocnika_PROCEDURA
- Wniosek_o_sporzadzeniu_aktu_pełnomocnictwa_do_głosowania_DO_SEJMU_I_SENATU
- Wniosek__Zgoda_na_przyjęcie_pełnomocnioctwa_do_głosowania_w_wyborach_do_sejmu_i_senatu
- Wniosek_o_ujęcie_w_stałym_obwodzie_głosowania_(dopisanie_do_Centralnego_Rejestru_Wyborców)_PROCEDURA
- Wniosek_o_ujęcie_w_stałym_obwodzie_glosowania
- Wniosek_o_zmianę_miejsca_głosowania_(dopisanie_do_spisu_wyborców)_PROCEDURA
- Wniosek_o_zmianę_miejsca_głosowania_(dopisanie_do_spisu_Centralnego_Rejestru_Wyborców)
- Wydanie_zaświadczenia_o_prawie_do_głosowania_PROCEDURA
- Wniosek_o_wydanie_zaświadczenia_o_prawie_do_głosowania
- Reklamacja_na_nieprawidłowości_w_Centralnym_Rejestrze_Wyborców_i_spisie_wyborców_PROCEDURA