Dnia 29 grudnia 2023 roku zgodnie z zapowiedziami Ministra Rozwoju i Technologii wdrożono nowe rozwiązania techniczne umożliwiające świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty. Zmiany w procedurze reguluje nowa ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel oraz rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu. Od teraz interesanci nie będą musieli wypełniać papierowych formularzy, by złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego. Można to zrobić samodzielnie za pośrednictwem platformy ePUAP lub mObywatel, jednakże należy pamiętać o ustawowym 30-dniowym terminie do pobrania w urzędzie odcisków palców i odwzorowania podpisu. Osoba, która składa wniosek e-usługą otrzymuje informację o konieczności wizyty w urzędzie w ciągu następnych 30 dni kalendarzowych, aby zakończyć proces wnioskowania. W przeciwnym razie formularz otrzymuje status „bez rozpoznania”. Ta sama sytuacja dotyczy wnioskowania o dowód osobisty dla dzieci powyżej 12 roku życia.
W przypadku składania wniosku o dowód osobisty w urzędzie, interesant musi przygotować dotychczasowy dowód osobisty lub paszport oraz aktualne zdjęcie spełniające ustawowe wymogi (tj. zdjęcie na wprost, przedstawiające całą głowę – od jej czubka po górną część barków, bez nakrycia głowy, okularów z ciemnymi szkłami ani innych rzeczy, które utrudniają rozpoznanie). Wniosek składa się w formie elektronicznej za pomocą urządzenia przeznaczonego do złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego (tzw. signature pad). Złożenie druku papierowego możliwe jest jedynie w wyjątkowych sytuacjach (np. w przypadku awarii signature pad). Od 29 grudnia 2023 r. w rozporządzeniu nie będzie już określonego formularza odbioru oraz wniosku o wydanie dowodu osobistego. Odbiór dowodu osobistego również będzie się teraz odbywał w formie cyfrowej. Obecne zmiany prawne nie mają zastosowania w przypadku zgłoszenia utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu dowodu osobistego.
Uprzejmie informujemy, że z dniem 20 marca 2023 roku zmienił się adres Urzędu Gminy Szemud.
Wszelką korespondencję należy kierować na adres:
ul. Samorządowa 1, 84 217 Szemud.
Ponadto informujemy, że z dniem 20 września 2023 roku w Urzędzie Gminy Szemud
uległy zmianie numery telefonów.
Podstawowy numer kontaktowy to: +48 58 739 75 00.